گیلان مصور و«نقش آفرینان»نهضت جنگل


گیلان مصور و«نقش آفرینان»نهضت جنگل

«گیلان مصور» سایت تازه بروز شده و نزدیک به «فرهنگ ...» است که گردانندگان آن از زیرمجموعه فصلنامه ی «دیلمان» می باشند .این سایت به تازه گی در تولید خبر از پیشروترین سایت های گیلان بوده و با ساخت و پرداخت گفتگوهای سریالی در قالب «گیلان گرایی» نقش برجسته ای را ایفا می نماید و همانند نشریه «دیلمان» در بازتاب از مطالب ارایه شده کم لطفی هایی را در معرض دید عموم قرار می دهد . با توجه به کارنامه ی نه چندان خوب این فصلنامه،سایت «گیلان مصور» گویا در پوشش خبر «نقش آفرینان» ... تا حدودی گوی سبقت را از دیگررسانه های مجازی و مکتوب گیلان ربوده است.

شاید به این خاطر باشد که این سایت نسبت به سایت هایی که در پوشش «نقش آفرینان» همایش های سریالی که یکی از آنها قرار است در 25آذری 95 در رشت برگزاری گردد اطلاعاتی بیشتر از دیگران در اختیار افکار عمومی قرار داده و می دهدکه جای بس تقدیر و تشکر ویژه دارد و از لای همین اطلاعات بدست آمده می توان به چند و چون لایه های پنهانی آن دست یافت. یارسانه های دیگری دارند جورنشریه ی «دیلمان» را می کشند که قبلن حتا بازخوردهای آنچه به نشریه می رسید هم نتوانست در اختیار مخاطبین خود قرار دهد.

خصوصن این که همین سایت «گیلان مصور» با اطلاعات اندک خود ، ویژه ی سال گذشته را بی آنکه متولیان آن دریابند به نوعی به نقد کشانده است که بر می گردد به کتاب تحت نام «جغرافیای سیاسی انقلاب جنبش جنگل»که دبیر محترم همایش پیش رو در گفتگویی با این سایت اشاره نموده که حاصل تلاش های ما تکمیل کننده ی همین کتاب است که تاکنون در ارتباط با نهضت جنگل انتشار یافته است .غافل از اینکه خودش نیز حتا دریافته باشد که مواد خام اغلب کتاب ها برگرفته از کتاب«نهضت جنگل و معین الرعایا(حسن خان آلیانی)»دکتر شاهپور آلیانی و مقالاتی که در باره آلیان نوشته شده ، می باشد. چون خبرهای جراید وسایت های شان یک سویه است غفلتن خود با پیش تولیداتی که همانند خبر مورد نظر بالا تا حدودی افکار عمومی را راضی نگه داشته اند .بی آنکه دریابند گاهی در خود سانسوری خواننده را نیز با خود همقدم ساخته اند.

اما آنچه که می ماند تنور داغ همایش پیش روست و به اصطلاح در كارگاه نقد و بررسي كه در شهر رشت دايرنموده اند،تا این گونه اخبار را بروز رسانی نمایند. بي آنكه حتا منتقدين خود را دعوت نمايند ، از دكتر پيروزمجتهد زاده اي كه قبلن در گفتگوهاي جنجالي خود گفته بود:«مصدق بزرگترين شارلاتان تاريخ بود» بپرسند بالاخره باید برای میرزا چنین همایش هایی برگزار بشود یا نشود؟!

متأسفانه در همين نشست پژوهشي كه يكي از هفته نامه هاي تحت تكفل اين همايش سريالي كه قرار است در روز25آذريماه بصورت كتاب در اختيار افكار عمومي قرار گيرد(تا آنجا كه باخبريم با يكي دو خبر نگار از پيش تعيين شده و در سفري به كه به كسما داشته اند تا از دكان هايش چند عكس  رپرتاژي و چند مصاحبه با مردم همان محل ـ و در كنارش نيز با رونويسي شده ي بخش هايي از آنچه كه ديگران با نوشتار باز ديگران ادامه داده اند)همانند«فصلنامه ديلمان»در همايش جديد ، بي آنكه گفته هاي جديد پيروز مجتهد زاده را بي كم و كاست انتشار داده باشد كه در آن نشست به صراحت گفته است :«من مي بينم كه براي تعريف و تمجيد از ميرزا به كوبيدن سايرين مي پردازند. در حالي كه اين جنبش اندازه ي كافي جا براي بحث و گفتگو دارد»[يعني به همان اندازه اي كه از ميرزا مي گوييم نبايد غلامعلي باباماسوله را سانسوركرد]. و چرا هفته نامه ی مذکور  اين بخش از گفته هاي مجتهد زاده را حذف نموده جاي پرسش است؟!اینجاست که نقش سایت «گیلان مصور» بهتر از جریده ای است که دارد جور همایش 25آذررا می کشد.

آنچه که در بالا اشاره شد این جریده در «سخن هفته» ی خود آنگونه که با صداقت دارد خواننده ی خود را از وجاهت قلم ، حُرمت اندیشه و بطور کلی از گیلان سخن می گوید ، می بایست این رویه را در همان نشست نقد و بررسی ای که پیروز مجتهد زاده حضور داشت ـ  با همان شکل و شمایل انعکاس می داد و متاسفانه با این ابداع می بایست در آینده به «سخن هفته» ی این جریده نیز به شک و شبهه نگریست. اما راهبرد «گیلان مصور» اگر بتواند در «دیلمان» راه یابد مسلمن اعتماد خیلی از پژوهشگران را به سوی خود  جلب خواهد نمود.بخصوص اینکه وقتی هفته نامه ای خبرنگارش در آن جلسه ی نقد و بررسی حضور دارد و این بخش از گفته های پیروز مجتهد زاده را سانسور می کند و نمی نویسد که:«بايد به تشريح موضوعات بپردازند تا اين سوءتفاهم هايي كه در اين چند دهه به وجود آمده از بين برود . دانشگاهيان ما نبايدبه تعريف و تمجيد از شخصيت هاي تاريخي بپردازد.»

اگر خود مجتهدزاده این هفته نامه را در دست بگیرد با توجه به بار اندیشه ای که این همایش بر دوشش قرار داده و با وجود سانسور پیش رو ، آیا باز به «سخن هفته»اش اعتماد خواهد نمود؟!يعني اگر قرار است همايش نهضت جنگل برگزار نماییم نبايد آن را سياسي كنيم و همه داشته هاي مان را خلاصه كنيم به محور «چومثقالي»ها و مبارزين ديگر را سانسور کنیم در همان نشرياتي كه تحت تكفل اند و دوسه ماهي مهمان همايش ها هستند بعد جاي خود را به جرايد ديگرمي دهند به اصل واقعيت هاي نهضت جنگل بپردازند.

شايد آن خبر نگاري كه دوربين عكاسي به دست اش داده ایم و روانه كسما نموده ايم تا چند عكس بگيرد و ویژه ای  را قطور كنیم و همانند مجلات سال هاي قبل به اين بخش از گفتگوي مجتهد زاده اي كه سانسور شده دقت می نموديم  كه اين روزنامه نگار معاصر با اينكه خود مي گويد من شناختي نسبت به ميرزا ندارم اما همين كه دو سه ساعتي را در رشت بوده به راحتي دريافته است كه اين همايش در شناخت نهضت پژوهشي  ميرزا و نهضت جنگل قدم بر نمي دارد.

اگر غير از اين بود اين جمله را هم نمي گفت :« طبعاً نهضت ميرزا مي بايست در چنان ظروف زماني تحليل و بررسي گردد . دانشگاه هاي ما يا گرفتار تمجيد محض هستند و يا گرفتار نقد وقيحانه» چرا هفته نامه ي مورد نظر همانند سایت «گیلان مصور» در این خصوص عمل نکرده است ؟که بر می گردد به چالش دیدگاهی که شاید بتوان آن را در دسته بندی هایی قلمداد نمود که باز جای بحث آن در این مقال نمی گنجد.البته باید چند روزی که به 25آذر مانده صبر نمود تا دست پخت این هفته نامه را دید و ویژه ای که قرار است ضمیمه ی آن شود و در اختیار مردم قرار گیرد که آیا همانند ویژه ی سال قبل «فصلنامه دیلمان» خواهد بود؟! یا نه . پس به انتظار می مانیم؟!

 


آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: